Tuesday 12 November 2013

Luna : The Last Generation - Chapter 2

16 tahun kemudian...

          "Miss Luna,please focus what I'm teaching." Madam Trisya menegur Luna yang termenung jauh.

          "Sorry,Madam Trisya." Luna menundukkan badannya tanda meminta maaf.

Kringgg...

          "Hey Luna! Kau pahal sejak dua menjak ni asyik termenung je? Aku dengan Sophie tengok kau ni dah lain." Aael menegur Luna sebaik sahaja Luna melabuhkan punggungnya.

           "Tak ada apa-apalah.Kan aku ni suka merepek.Hehehe."
        
           "Eh,malam ni macam biasa.Kita lepak-lepak sampai tengah malam.Kan dah mula cuti sekolah.Wohoo!" Aael melonjak kegembiraan.Aku dan Sophie tergelak.

 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  

            "Luna,kau ni asyik baca novel je! Jomlah borak-borak dengan kitaorang ni." Belum sempat aku mahu bangun dan pergi ke arah Aael.Ada seseorang mengetuk pintu rumah kami.Aku dan Aael pandang antara satu sama lain.

            "Wait a minute!" Aku tergesa-gesa pergi ke pintu utama lalu aku membuka pintu tersebut.Aku berasa pelik melihat seorang pemuda tegap dan rupa parasnya sangatlah kacak memakai baju gaya zaman perang orang zaman dulu.

            "Yes,sir.Can I help you?" 

            "I want to meet Luna Pearl Caleswood." Terkejut aku.

            "Ya,saya Luna.Kenapa sir cari saya?" Lelaki itu tersenyum lalu menarik aku untuk mengikutnya.

            "Eh,sir kenapa sir tarik saya?"Aku mahu melepaskan tanganku tetapi genggamannya di tanganku sangatlah kuat.

            "Don't call me sir.My name is Thor Odinson.I'm your brother.Come,mother call you." Aku sedikit tergelak apabila lelaki bernama Thor itu mengaku dia abangku.

            "We're sorry,Luna." Aku mendengar Sophie dan Aael meminta maaf lalu dengan tiba-tiba aku berasa sangat pening dan akhirnya aku pengsan.


Di negeri Zsolt.

            "Where am I?" Aku mengosok-gosok mata aku.Kepalaku tersangatlah berat.Dan aku ternampak seorang perempuan kelihatan mendekatiku.

            "Luna,my daughter.I miss you so much." Perempuan itu memeluk erat badanku.Aku terkejut.

            "Who...who are you? Sophie? Aael?" Aku terkejut melihat Aael dan Sophie memakai baju seperti puteri dan mereka tersenyum ke arahku.

            "I'm your mother,Luna.My name is Frigga.This Thor and this is Loki.They are your brothers.Sophie is daughter of King Harry and Aael is daughter of King Alarick." Aku hampir pengsan mendengar apa yang dikatakan oleh Frigga.Kawan-kawan aku anak Raja? 

           "Hmm.So? What I gonna doing here?" Aku buntu.

           "You will stay here forever." Kata Frigga.

           "But my mum and dad?"

           "You may see them if you miss them." Kata seorang lelaki kelihatan seperti Raja.

           "Welcome home,Luna Pearl." Raja itu menepuk lembut bahuku.

           "Maafkan saya.Saya tak faham.Apa yang terjadi sebenarnya? Sophie? Aael? Kenapa sebenarnya ni?" 

           "Kau tu anak Raja Erick.Raja Erick raja utama di negeri Zsolt.Kau diturunkan ke bumi sebab nak lindungi kau daripada Laufey.Musuh Zsolt.Aku dengan Sophie yang awasi kau di bumi.Maafkan kami,Luna." Aael memelukku.Aku membalas pelukkannya.Sekarang baru aku faham.Kenapa aku asyik bermimpi benda-benda yang merepek.Rupa-rupanya menjadi kenyataan.Tetapi aku masih tidak faham.Aku anak Raja? Fuh! Dan dua orang jejaka kacak ini abang-abang aku? Sabar Luna,nanti fahamlah.

            "Luna,are you okay dear?" Frigga iaitu ibuku bertanya kepadaku.

            "Yea...yeah.Hehehe." Aku tergelak entah apa yang kelakar aku pun tidak tahu.

            "Thor,Loki bring Luna to change her clothes." Arah Raja Erick.

            "Okay,father." Thor dan Loki membawaku ke bilik persalinan pakaian.Sepanjang perjalanan,Thor yang banyak bercakap denganku manakala Loki hanya mendiamkan diri sekali sekala dia asyik memandangku dengan wajah serius dan menjelingku.Apa salahku? 











    

1 comment: